Oportunitat perduda per una confluència d’esquerres a Navarcles

Ja fa uns mesos la CUP vam proposar a la resta de partits d’esquerres i sobiranistes de Navarcles fer una llista conjunta per les properes eleccions municipals del maig. L’objectiu era clar: unificar sota unes mateixes sigles el sector sobiranista de Sumem, CUP, ICV i ERC per generar un nou projecte engrescador que situés Navarcles al centre de la seva acció política, netament d’esquerres, nacionalment autocentrat i capaç de guanyar amb solvència les properes eleccions. La CUP vam arribar a la conclusió que calia vestir un projecte unitari d’esquerres renunciant a les sigles dels partits per crear un nou artefacte polític d’abast local, com s’està fent a molts altres municipis, després d’analitzar el panorama polític que sorgirà de les properes eleccions municipals amb un consistori molt fragmentat –el partit vencedor ho podria fer amb només 3 regidors– i on si es vol generar una majoria d’esquerres alternativa als dos blocs que s’han repartit el poder en els darrers 35 anys CUP, ICV i ERC estem obligats a entendre’ns.

Així doncs, vam fer arribar aquesta proposta fa mesos a la resta de partits. Les reunions que en seguiren van servir per constatar que a nivell de projecte polític hi havia sintonia, però la resposta va ser clara: cap de els 3 partits van acceptar la llista conjunta que els proposàvem. Els perquès de cada un no ens correspon a nosaltres explicar-los, però creiem que s’ha perdut una oportunitat per fer un projecte polític diferent que superés els límits naturals de cada partit i que aprofitant el millor de cada un de nosaltres es pogués generar un projecte polític il·lusionador, d’esquerres, republicà, plural i municipalista que permetés albirar un horitzó de progrés social per Navarcles, amb nous aires i energies renovades. Malauradament això –tot i que sembla que alguns de manera menys generosa ho vulguin aparentar sense renunciar a sumar pel seu partit– no serà possible per un tacticisme partidista curt de mires que mai ha aportat res de bo a la política.

Oportunitat perduda però en vindran més. Després de les eleccions tocarà fer pactes. S’hauran de fer a correcuita i serà complicat fer-ho sense que cap dels partits hagi de renunciar a cap part substancial del seu programa, però des de la CUP volem oferir des d’ara mateix la nostra predisposició a arribar a un acord per constituir un ajuntament d’esquerres, republicà, que superi el bloc històric dominant de CiU/PSC i que posi la vida al centre de la seva acció política.